Word redacteur


HLN Lekker Eten - Kinderen die zuivel eten, leven langer (947051)

donderdag 30 juli 2009, door Luc Callemeyn


translate : Français English Deutsch +

 

Online bekijken : http://boerenblog.blogspot.com/2009...




Wie als kind veel zuivelproducten, zoals melk, yoghurt en kaas at, zal langer leven.
Dat blijkt uit een Australisch onderzoek die 4.374 Britten uit een onderzoek uit de jaren '30 opsnorde en hun zuivelconsumptie als kind vergeleek met hun toestand nu, bijna 70 jaar later. Opvallend was dat het niet uitmaakte of de zuivel 'vet' of 'mager' was: zelfs wie volle melk dronk leefde langer en had niet meer kans op hart- en vaatziekten. Dat staat te lezen in het tijdschrift Heart.400 mg/dag
De studie bekeek de eetgewoontes van hele families en kwam tot de conclusie dat wie meer zuivel en calcium opnam, een kwart minder kans had om te sterven. Wie 400 mg calcium of meer per dag binnenkreeg, zag de kans op een beroerte verminderen met 60 procent. Ook had het een positief effect op de bloeddruk.
Andere factoren
Wetenschappers waarschuwen er wel voor dat andere factoren, zoals sociaal-economische status, ook een rol zou kunnen spelen. De kinderen die 70 jaar geleden veel zuivel aten, bleken ook uit meer gegoede families te komen. Ook organisaties voor hart- en vaatziekten manen aan tot voorzichtigheid."
Meer onderzoek
"Een interessante studie, maar het bewijs is niet sluitend. Er moet nog meer onderzoek verricht worden naar het eventuele effect van melk op het voorkomen van beroertes. Ondertussen raden we ouders aan hun kinderen veel fruit en groenten te laten eten, en ervoor te zorgen dat het eten niet te veel verzadigd vet en zout bevat", zegt Joanne Murphy van The Stroke Association.
Anderen raden dan weer vooral magere zuivelproducten aan, om het risico op hart-en vaatziekten door de aanwezige vetten te verminderen, ook al vond deze studie geen link tussen volle melk en hartziekten.
Vorige week nog kwam een ander onderzoek, dat de resultaten uit 324 eerdere onderzoeken onderzocht, tot een gelijkaardige conclusie. (edp)



translate : Français English Deutsch +

Een reactie toevoegen

?

De laatste artikelen van Luc Callemeyn :


AGD.nl - Puber verdubbelt omzet mesthandel

Milcobel en Delhaize lanceren coöperatieve melk

De groene eis-tijd!

 

Andere artikels:

Melk

Het bedrog van de distributiesector t o v de beloftes aan de melkveehouders (Luc Callemeyn)

Als de melk overkookt (Luc Callemeyn)

Danone profiteert van lage melkprijzen - Hbvl.be (Luc Callemeyn)


Kinderen

Bijna 25.000 kinderen in jeugdbescherming! (Ben Willems)

Korte animatiefilm: Maternelle (Wendy Snoekx)

Kinderherinneringen (Sven)





Medium4You.be  Editoriaal beleid | Voorwaarden voor publicatie opstellen en gebruik van | Neem contact met ons op